Interactief voorlezen: samen op ontdekkingsreis

Samengevat

Interactief voorlezen wil zeggen dat je al pratend samen een boek leest en bekijkt.

Verbale communicatie
Als je praat, vertel je spontaan dingen, je stelt vragen én je geeft antwoord op vragen die je gesprekspartner stelt. Wanneer u een prentenboek leest met uw peuter, kunnen jullie beiden op deze manieren communiceren.

Non-verbale communicatie
Maar niet alleen met woorden communiceren wij mensen. We doen dit ook met ons lichaam: door gebaren, gezichtsuitdrukkingen...

Avontuur

Een boek voorlezen terwijl je op diverse manieren communiceert, maakt het voorleesmoment tot een avontuur. Een ontdekkingsreis, die je samen doet. Maar denk niet dat uw peuter die trip na één keer wel gezien heeft. Herhaling is een feest en elke keer ontdekken (leren) ze weer nieuwe dingen.

Concrete context

Peuters zitten nog middenin hun taalontwikkeling. Ze leren elke dag nieuwe woorden. Regelmatig staan er woorden in een verhaal die nieuw zijn voor een kind. Dat zijn geen drukfoutjes, maar kansen. Kansen om uw kind nieuwe woorden te leren.
Van een moeilijk woord kunt u minimaal een synoniem (ander woord, met dezelfde betekenis) of een korte uitleg geven. Ook kunt u misschien het voorwerp laten zien of een handeling voordoen.

De reis gaat door...

U en uw peuter gaan op reis door een boek dat voor uw kind is, dus laat uw kind in dit geval leidend zijn. U leest voor, stelt soms vragen, u zegt soms hardop wat u denkt over een situatie, maar u neemt uw kind serieus door in te gaan op vragen of wat hij/zij zegt over wat er te zien is of wat hij/zij denkt. En wanneer uw kind even terug wil bladeren, loop dan even mee...

Op de website kunt u elke maand een nieuwe blog lezen van uw voorleescoördinator.
Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Mailen gerust naar: tinekevankranenburg@gmail.com

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op onderstaande links