Blog 2, door onze voorleescoördinator Tineke

De wereld van boeken

"Het eten is klaar, hoor!" klinkt het uit de verte... hoewel mama Hanna slechts een paar meter van papa Rick en de twee grote zussen van Mees is verwijderd. Rick maakt zich langzaam los van zijn telefoon waarop hij het nieuws aan het doornemen was. Zus Viola (8) legt haar geschiedenisboek naast zich neer, terwijl zus Nadine (10) al lezend naar de tafel loopt. Het is ook zo'n spannend verhaal! De letters en woorden zuigen de aandacht van haar ogen op en het is moeilijk om dat lijntje door te knippen...

Door lezen gaat er een wereld open voor een mens. Een wereld die je nog nooit hebt gezien. Een wereld die je bereikt zonder te reizen en die zelfs zichtbaar is voor iemand die blind is. Een wereld die door het grote voorstellingsvermogen van ons brein gezien wordt.

Plezier of een middel om...
Dit kan gedaan worden met één of twee doelen op het oog:

  1. Lezen kan gedaan worden om plezier te beleven. Gewoon lekker ontspannen en lekker leuk.
  2. Lezen kan een middel zijn om andere doelen te bereiken: leren, inleven in een ander, op de hoogte blijven van, e.d

Uiteraard kunnen die twee prima met elkaar overweg, het hangt er een beetje vanaf of doel 1 of 2 of dat ze allebei gebezigd worden. Bij een taalachterstand worden boeken ingezet om de taalontwikkeling te bevorderen (doel 2). Tegelijk kan een kind hier enorm veel plezier aan beleven (doel 1). Door negatieve ervaringen, die te maken hebben met en/of oorzaken zijn van een taalachterstand kunnen kinderen wel een hekel hebben aan boeken. Maar over het algemeen wekken boeken veel interesse bij kinderen. De manier van aanbieden is hierbij ook van groot belang (zie vorige blog). Hoe jonger kinderen zijn, hoe meer behoefte er is aan non-verbale ondersteuning zoals: gezichtsmimiek, intonatie in je stem en gebaren. Zo gaat er een wereld voor hen open!

Hoe stimuleer ik liefde voor boeken?
Naast eerder genoemde tips, zijn er nog een paar belangrijke punten:

  • Zien... doet volgen. Als u als ouder zelf leest, waar uw kind bij is, dan zal uw kind geprikkeld kunnen worden om een boek te pakken.
  • Begin al jong met samen lezen.
  • Heeft uw kind een eigen boekenplankje, waar het zelf boekjes kan pakken?
  • Heeft u diverse boeken in huis? Van versjes en verhalen tot aanwijsboeken en pop-up-boeken? Boeken over dagelijkse activiteiten, interesses van uw kind (dinosaurussen, kleuren, pleisters en wondjes) en actuele thema's (de herfst, straks: sinterklaas en kerst)?
    TIP: HET IS IDEAAL OM BOEKEN TE LENEN BIJ DE BIBLIOTHEEK! (een abonnement voor kinderen is gratis)
  • Vertaal de uitdrukkingen op het gezicht van je kind en benoem waar hij naar wijst (als hij het zelf al niet doet).
  • Vertel wat en geef het kind ruimte om te reageren en plaatjes te kijken. Vraag niet teveel.
  • Bewonder samen de wereld van het boek.

Wie weet wilt u een tip uitproberen in de komende tijd.

Nu, voor later
Wat we nu doen, kan grote impact hebben op uw kind morgen. Een positieve associatie met boeken is sowieso een groot voordeel voor later, wanneer lezen geregeld een verplicht jasje om heeft (uiteraard met name binnen de schoolse context). Als de liefde voor boeken al aangewakkerd is, kan dat zo maar een heerlijke plicht zijn en bereikt het lezen zijn beide doelen.